Centrum zasobów

×

Dietetycy & Ochrona zdrowia

HCP Newsletter – Wydanie 5 – Czerwiec 2018

HCP Newsletter – Wydanie 5 – Czerwiec 2018

Już jest najnowszy newsletter, a w nim m.in. o niepożądanych dolegliwościach żołądkowo-jelitowych w podróży oraz o tzw. wolnych cukrach.  Poniżej można pobrać i przeczytać wydanie w języku angielskim. Miłej lektury!

Już jest najnowszy newsletter, a w nim m.in. o niepożądanych dolegliwościach żołądkowo-jelitowych w podróży oraz o tzw. wolnych cukrach.  Poniżej można pobrać i przeczytać wydanie w języku angielskim. Miłej lektury!

Pobierz

MniejWięcej
Suszone śliwki ważne w diecie kobiet w ciąży

Suszone śliwki ważne w diecie kobiet w ciąży

Okres ciąży to dla wielu kobiet czas szczególnej dbałości o dietę. Z punktu widzenia dietetyka jest to jeden z lepszych momentów na wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Kobiety w ciąży są otwarte na zmiany wspierające zdrowie ich samych i dziecka. Warto podkreślać korzyści wynikające z regularnego spożywania suszonych śliwek, które odpowiadają na specyficzne potrzeby żywieniowe kobiet w ciąży. Suszone śliwki wspierają [...]

Okres ciąży to dla wielu kobiet czas szczególnej dbałości o dietę. Z punktu widzenia dietetyka jest to jeden z lepszych momentów na wprowadzenie zdrowych nawyków żywieniowych. Kobiety w ciąży są otwarte na zmiany wspierające zdrowie ich samych i dziecka. Warto podkreślać korzyści wynikające z regularnego spożywania suszonych śliwek, które odpowiadają na specyficzne potrzeby żywieniowe kobiet w ciąży.

Suszone śliwki wspierają funkcjonowanie przewodu pokarmowego

Jednym z częściej zgłaszanych do dietetyków problemów związanych z okresem ciąży są nawracające zaparcia. Wynikają one ze zwolnienia perystaltyki przewodu pokarmowego, które ma związek z wydzielaniem relaksyny i progesteronu – hormonów odpowiedzialnych za prawidłowy przebieg ciąży.

Skutecznym rozwiązaniem jest zwiększenie udziału błonnika w diecie. W prosty sposób można zrobić to wprowadzając do diety kobiety ciężarnej suszone śliwki kalifornijskie. Najnowsze badania naukowców z King’s College London opublikowane w styczniu 2018 roku w czasopiśmie “Clinical Nutrition” wskazuję, że wystarczy 80 g suszonych śliwek dziennie by uzyskać znaczącą poprawę funkcjonowania układu pokarmowego.

Dodatkowym benefitem takiej interwencji jest wzrost liczebności bakterii jelitowych z rodzaju Bifidocaterium. Jest to związane z zawartością w suszonych śliwkach pektyn, sorbitolu i związków fenolowych o działaniu prebiotycznym.

Suszone śliwki są źródłem witaminy B6 i miedzi

Okres ciąży dla wielu kobiet wiąże się z narastającym zmęczeniem i stresem. U wielu ciężarnych w ostatnich tygodniach ciąży występuje niedokrwistość. Składniki zawarte w suszonych śliwkach pozwalają redukować te objawy. Witamina B6 przyczynia się do prawidłowej produkcji czerwonych krwinek i może wpływać na zmniejszenie uczucia zmęczenia. Miedź zaś wspiera transport żelaza w organizmie oraz wpływa na prawidłowe funkcjonowanie układu immunologicznego. To ważne, bo w ciąży lekarz dysponuje ograniczonym zestawem leków, które można zastosować np. w infekcjach układu oddechowego.

Suszone śliwki mają właściwości przeciwbakteryjne

Stacewicz-Sapuntzakis (2013) podkreśla, że suszone śliwki ze względu na zawartość związków fenolowych wykazują właściwości antybakteryjne zarówno w przewodzie pokarmowym jak i moczowym. Suszone śliwki mogą przyczyniać się do ograniczenia epizodów częstych w ciąży zakażeń układu moczowo-płciowego.

Suszone śliwki są bogatym źródłem potasu

Podwyższone wartości ciśnienia tętniczego zagrażają prawidłowemu przebiegowi ciąży, mogą wywołać np. przedwczesny poród. Suszone śliwki kalifornijskie są bogatym źródłem potasu, który pomaga utrzymać prawidłowe ciśnienie krwi. 100 g suszonych śliwek dostarcza 732 mg potasu. Ponadto suszone śliwki nie zawierają sodu i soli, co dodatkowo sprzyja zachowaniu odpowiedniego ciśnienia krwi.

Suszone śliwki zawierają wyłącznie cukry występujące w owocach, nie są dosładzane

Suszone śliwki są naturalnie słodkie, co pozwala zaspokoić pragnienie smaku słodkiego, które nasila się u wielu kobiet w ciąży. Jednocześnie suszone śliwki nie wpływają intensywnie na poposiłkową glikemię, ponieważ mają niski ładunek glikemiczny (ŁG=10). To sprawia, że suszone śliwki są idealną przekąską, która stabilizuje stężenie glukozy we krwi. Może to przyczynić się do mniejszego ryzyka wystąpienia cukrzycy ciężarnych.

Prosta interwencja, jaką jest wprowadzenie około 8-10 (80-100g) suszonych śliwek dziennie wspiera funkcjonowanie organizmu i zdrowie kobiet w ciąży na wielu płaszczyznach. Warto zachęcać kobiety ciężarne do sięgania po suszone śliwki kalifornijskiej nie tylko w ramach przekąski, ale także jako dodatek do śniadań i dań wytrwanych.

Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl

Literatura:

  1. Lever E, Scott M, Louis P, Emery P, Whelan K, The effect of prunes on stool output, gut transit time and gastrointestinal microbiota: A randomised controlled trial, Clinical Nutrition (2018), http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(18)30003-7/fulltext?rss=yes
  2. Stacewicz-Sapuntzakis M, Dried Plums and Their Products: Composition and Health Effects – An Updated Review. Critical Reviews in Food Science and Nutrition (2013). 53; 1277-302.
  3. Żywienie człowieka zdrowego i chorego, pod redakcją: Jana Hasika i Jana Gawęckiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2004

 

Pobierz

MniejWięcej
HCP Newsletter – Wydanie 4 – Kwiecień 2018

HCP Newsletter – Wydanie 4 – Kwiecień 2018

Nasz najnowszy biuletyn zawiera informacje na temat badań nad właściwościami odżywczymi suszonej śliwki. Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym wydaniem w języku angielskim. Z materiałem można zapoznać się poniżej.    

Nasz najnowszy biuletyn zawiera informacje na temat badań nad właściwościami odżywczymi suszonej śliwki. Zapraszamy do zapoznania się z najnowszym wydaniem w języku angielskim. Z materiałem można zapoznać się poniżej.

 

 

Pobierz

MniejWięcej
Prezentacja „Rola błonnika pokarmowego w mikroflorze jelitowej”

Prezentacja „Rola błonnika pokarmowego w mikroflorze jelitowej”

Na odbywającej się w dniach 06-07.04.2018 roku VIII Ogólnopolskiej Konferencji Dietetycznej Congressus Dietetica dietetyczka Karolina Gruszecka wygłosiła prezentację dotyczącą roli błonnika pokarmowego w mikroflorze jelitowej. Zapraszamy do zapoznania się z całością materiału załączonego poniżej.

Na odbywającej się w dniach 06-07.04.2018 roku VIII Ogólnopolskiej Konferencji Dietetycznej Congressus Dietetica dietetyczka Karolina Gruszecka wygłosiła prezentację dotyczącą roli błonnika pokarmowego w mikroflorze jelitowej. Zapraszamy do zapoznania się z całością materiału załączonego poniżej.

Pobierz

MniejWięcej
KOLEJNE DOWODY NA POZYTYWNY WPŁYW ŚLIWEK SUSZONYCH NA CZYNNOŚĆ JELIT

KOLEJNE DOWODY NA POZYTYWNY WPŁYW ŚLIWEK SUSZONYCH NA CZYNNOŚĆ JELIT

Zachęcające wyniki nowego badania[1], przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii przez naukowców z King’s College London, renomowanego centrum specjalizującego się w zakresie żywienia i prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, dodatkowo wzmacniają oświadczenie zdrowotne dotyczące śliwek suszonych zatwierdzone przez UE (dzienne spożycie 100g suszonych śliwek przyczynia się do prawidłowej pracy jelit). Niezależne badanie, którego wyniki ukazały się w tym miesiącu w internetowym wydaniu magazynu [...]

Zachęcające wyniki nowego badania[1], przeprowadzonego w Wielkiej Brytanii przez naukowców
z King’s College London, renomowanego centrum specjalizującego się w zakresie żywienia

i prawidłowego funkcjonowania układu pokarmowego, dodatkowo wzmacniają oświadczenie zdrowotne dotyczące śliwek suszonych zatwierdzone przez UE (dzienne spożycie 100g suszonych śliwek przyczynia się do prawidłowej pracy jelit).

Niezależne badanie, którego wyniki ukazały się w tym miesiącu w internetowym wydaniu magazynu „Clinical Nutrition”, zostało przeprowadzone przez profesora Kevina Whelana z King’s College London wraz ze współpracownikami z Queen Mary University w Londynie oraz Uniwersytetu w Aberdeen, a sfinansowane przez California Prune Board. Najnowsze wyniki jasno stwierdzają skuteczność spożywania nawet mniejszej ilości suszonych śliwek, tj. 80g, jako część zróżnicowanej i zbilansowanej diety i zdrowego stylu życia, wpływa na zdrowe funkcjonowanie jelit a niekoniecznie 100g, jak mówiły poprzednie badania. To, że wystarczyć jeść mniej suszonych śliwek, by osiągnąć ten sam efekt, może usatysfakcjonować osoby, które martwił wymóg spożywania 100g suszonych śliwek dziennie, o którym mówi pierwotne oświadczenie zdrowotne Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA).

Niniejsze badanie, przeprowadzone z udziałem grupy kontrolnej, jako pierwsze pogłębia dane, które legły u podstaw oświadczenia zdrowotnego UE, ponieważ zostało przeprowadzone zgodnie z rygorystycznymi wymogami badawczymi EFSA, oraz zmierzyło wpływ na czynność jelit, posługując się obiektywnymi wskaźnikami istotnymi dla prawidłowego funkcjonowania jelit (masa stolca, czas pasażu jelitowego), w przeciwieństwie do poprzednich badań, opartych na metodach opisowych.

Badanie, przeprowadzone na grupie zdrowych dorosłych spożywających mało błonnika i mających problemy z regularnym wypróżnieniem (3-6 razy w tygodniu) wykazało, że masa stolca oraz częstotliwość wypróżnień zwiększyły się w grupach spożywających 80g i 120g śliwek suszonych oraz wodę, w porównaniu z grupą dodającą do swojej diety jedynie wodę. Niska masa stolca oraz wydłużony czas pasażu jelitowego stanowią czynniki ryzyka chorób takich jak: rak jelita grubego, hemoroidy czy zaparcia, a zwiększenie dziennego spożycia błonnika zaleca się w celu zmniejszenia ryzyka wystąpienia tych chorób.

Wyniki badań w odniesieniu do sytuacji w Polsce skomentowała dietetyczka, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii” Barbara Dąbrowskaw najnowszych „Normach żywienia dla populacji Polski”, które ukazały się pod koniec 2017 roku zalecane spożycie błonnika pokarmowego bazuje na rekomendacjach EFSA i wynosi dla kobiet oraz mężczyzn 25g/dobę. EFSA wskazuje, że w uzasadnionych przypadkach spożycie błonnika pokarmowego, wyższe niż 25 g/dobę, może wspomagać utrzymanie prawidłowej masy ciała. Jedzenie 80g suszonych śliwek dziennie podnosi spożycie błonnika, co zwiększa szanse na jego pozytywne oddziaływanie na ludzki organizm.

Badanie obala też mit, według którego spożywanie śliwek suszonych powoduje przyrost masy ciała, potwierdzając wyniki badań przeprowadzonych wcześniej na Uniwersytecie w Liverpoolu w 2014 roku[2]. Badanie to podkreśla także, że u osób dorosłych spożywających duże ilości śliwek suszonych może występować wzrost ilości bifidobakterii (potencjalnie prozdrowotnych bakterii, których namnażanie mają powodować prebiotyki). Naukowcy stwierdzili, że ilość bifidobakterii wzrosła w stopniu porównywalnym do stopnia wzrostu zaobserwowanego w niektórych badaniach analizujących działanie prebiotyczne inuliny oraz fruktooligosacharydów. Zalecane są dalsze badania w tym kierunku.

California Prune Board, organizacja reprezentująca producentów najlepszych śliwek suszonych na świecie, od dawna inwestuje w nowatorskie badania w celu udowodnienia pozytywnego wpływu wartości odżywczych śliwek kalifornijskich na zdrowie. To badanie nie jest jedynie powtórzeniem podobnych badań naukowych, lecz stanowi całkowicie nową inicjatywę badawczą, która wyraźnie dostarcza nowych dowodów na potwierdzenie oświadczenia zdrowotnego przyjętego w UE. Właściwie możemy teraz rozważyć zgłoszenie wniosku o dostosowanie unijnego oświadczenia zdrowotnego do najnowszych wyników badań. Wprawdzie rzekomo sensacyjne doniesienia o „przełomach” w zakresie zdrowia jelit pojawiają się niemal codziennie, jednak my w naszym badaniu posłużyliśmy się solidnymi, obiektywnymi wskaźnikami, by potwierdzić wyrażany od dawna pogląd, że dieta bogata w suszone śliwki kalifornijskie niesie wymierne korzyści w zakresie normalnego funkcjonowanie jelit.” dodaje Esther Ritson-Elliott, European Marketing Director, California Prune Board (Europe).

[1] Lever E, Scott M, Louis P, Emery P, Whelan K, The effect of prunes on stool output, gut transit time and gastrointestinal microbiota: A randomised controlled trial, Clinical Nutrition (2018), http://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(18)30003-7/fulltext?rss=yes

[2] Harrold J, Hughes G, Boyland E, Williams N, McGill R, Blundell J, Finlayson G, Higgs J, Harland J, Halford J (2014) Dried fruit (prune) consumption does not undermine active weight management or produce adverse gastrointestinal effects. Pracę przedstawiono podczas Europejskiego Kongresu Otyłości Europejskiego Stowarzyszenia na rzecz Badań nad Otyłością, 2014: http://bit.ly/1EYFlyI

 

Pobierz

MniejWięcej