Zatem...śliwki suszone?

Jesteśmy śliwkami kalifornijskimi! Podczas gdy śliwki kalifornijskie były w przeszłości określane w USA jako suszone śliwki kalifornijskie (California dried plums), wracamy do naszych korzeni, korzystając z naszych kluczowych wartości i głosząc z dumą cudowną moc śliwek kalifornijskich (California prunes)

Co sprawia, że śliwki kalifornijskie są tak wyjątkowe?

Wszystko! Wyjątkowa jest legendarna śliwka Petit d’Agen, która została przywieziona do Kalifornii z Francji podczas Gorączki Złota i zaszczepiona na dzikiej amerykańskiej śliwie. Wyjątkowe są długie okresy wegetacji w żyznych dolinach Kalifornii z bogatą glebą ogrzaną promieniami słońca. Wyjątkowe są setki sadowników, którzy ręcznie pielęgnują każde drzewo, aby uzyskać doskonałe owoce. Wyjątkowe są najbardziej rygorystyczne standardy upraw na całym świecie. Wyjątkowa jest także praktyka suszenia śliwek w tunelach z kontrolą klimatu, którą kalifornijscy sadownicy rozwinęli w najdrobniejszym szczególe do rangi sztuki, odpowiednio dobierając temperaturę, wilgotność i czas suszenia. Wszystkie te elementy robią z suszonej śliwki śliwkę kalifornijską.

Gdzie można kupić śliwki kalifornijskie?

Śliwki kalifornijskie są bardzo wszechstronnymi owocami dostępnymi w różnych formach, w tym w całości, bezpestkowe, krojone w kostkę i w formie soku z suszonych śliwek. Śliwki kalifornijskie  można znaleźć w większości supermarketów lub sklepów ze zdrową żywnością.

Jak przechowywać śliwki kalifornijskie w domu?

Po otwarciu paczki śliwek kalifornijskich należy ją ponownie zamknąć i przechowywać w chłodnym, suchym miejscu. Przechowywanie niewykorzystanych suszonych śliwek w szczelnym pojemniku w lodówce pomoże również zachować ich wilgotność i soczystość.

Śliwki suszone słyną z prozdrowotnych właściwości dla jelit - dlaczego?

Dobra kondycja jelit ma kluczowe znaczenie dla ogólnego stanu zdrowia, a suszone śliwki przyczyniają się do zdrowia przewodu pokarmowego na kilka sposobów, dostarczając błonnik i sorbitol. 100 g owoców dziennie wspomaga prawidłowe funkcjonowanie jelit.

Jaka jest sugerowana wielkość porcji śliwek?

Jedna porcja to 4-5 suszonych śliwek (28 g) zawierających mniej niż 100 kalorii, 2,7 g błonnika, 280 mg potasu, 23 mg witaminy K, bez dodatku cukru (suszone śliwki zawierają tylko naturalnie występujące cukry) i nie zawiera soli ani tłuszczu.

Czy suszone śliwki są czymś więcej niż tylko źródłem zdrowia dla przewodu pokarmowego?

Tak! Śliwki są dobre dla jelit, a nawet przyczyniają się do zdrowych kości. Śliwki suszone są bogate w błonnik i inne składniki odżywcze, które wspierają dobrą kondycję jelit, a 100 g dziennie przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania przewodu pokarmowego.

Śliwki  suszone są również:

  • bogatym źródłem witaminy K, źródłem manganu, które przyczyniają się do wzmocnienia kości.
  • źródłem witaminy B6, która przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego i zmniejszenia zmęczenia i osłabienia;
  • źródłem miedzi, która przyczynia się do prawidłowej pigmentacji włosów i skóry oraz do ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym.

Nutrition Label

Jakie potrawy mogę przygotować z suszonymi śliwkami?

W całości, pokrojone w kostkę lub puree, są doskonałym dodatkiem do protein i zbóż, sałatek i płatków zbożowych, a także sosów i wypieków. Suszone śliwki są zaskakująco uniwersalnym składnikiem wytrawnych i słodkich potraw. Ze względu na ich naturalną słodycz oraz zawartość wilgoci można zredukować ilość dodawanego cukru, a nawet oleju w potrawach przygotowanych z dodatkiem suszonych śliwek lub ich przecieru. Spróbuj dodać przecier z suszonych śliwek do następnej porcji ciasteczek z kawałkami czekolady, aby uzyskać idealnie miękką konsystencję, wrzuć pokrojone w kostkę suszone śliwki do serwowanej sałatki, aby uzyskać słodki akcent i mięsistą strukturę lub zmieszaj suszone śliwki z octem i ziołami, aby uzyskać zaskakująco pyszny sos do pizzy – możliwości są nieograniczone!

Czy suszone śliwki pasują do innych produktów?

Śliwki kalifornijskie smakują – i pasują do innych potraw – jak żadne inne śliwki na świecie. Ziemisty, owocowy smak umami łączy się ze słonymi, kwaśnymi i kiszonymi składnikami, takimi jak oliwki, kapary, ocet i tamari. Suszone śliwki pasują również bardzo dobrze do potraw z dodatkiem bogatych i złożonych nut smakowych – takich jak espresso, czekolada i chilli. Eksperymentuj ze śliwkami i znajdź swoje ulubione kombinacje zaskakujących aromatów śliwek. Znajdź więcej inspiracji łączenia smaku śliwek tutaj.