Jak wykorzystać śliwkę kalifornijską w codziennych posiłkach?

Jak wykorzystać śliwkę kalifornijską w codziennych posiłkach?

Śliwki kalifornijskie smakują i łączą się z innymi produktami jak żadne inne śliwki na świecie. Cały świat docenia śliwki z Kalifornii, które swoją wysoką jakość zawdzięczają 150 letniej tradycji produkcyjnej dopracowanej w każdym szczególe. Stała jakość, powtarzalny smak i rozmiar sprawiają, że to jeden z najbardziej uniwersalnych składników. Dlatego warto je jeść codziennie. Jak to zrobić? 

Śliwki kalifornijskie wzmacniają zarówno smak słodki jak i wytrawny, jednocześnie poprawiając wilgotność dania, sprawiając, że nie jest suche. Pojedyncza porcja tych owoców (4-5 sztuk) wspiera zdrowie jelit dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego. To właśnie ten składnik odpowiada także za wilgoć dań z dodatkiem śliwek kalifornijskich, bo błonnik wchłania wodę. Śliwki kalifornijskie nie mają dodatku cukru, nie zawierają cholesterolu, sodu oraz tłuszczu, ale mimo to dobrze spełniają rolę zamiennika cukru i tłuszczu w przepisach. W jakiej formie można je dodawać do dań? Całe, krojone, jako puree! To nie tylko zdrowa przekąska. Wprowadzenie śliwki kalifornijskiej do codziennych dań przynosi korzyści zarówno kulinarne jak i zdrowotne. 

10 sposobów wykorzystania śliwki kalifornijskiej 

  1. Dodaj śliwkę kalifornijską w całości do owsianki zamiast miodu/cukru. 
  2. Użyj puree ze śliwki kalifornijskiej do zagęszczenia sosu a’la barbecue. 
  3. Pokrojoną śliwkę kalifornijską dorzuć do samodzielnie wypiekanych bułeczek. 
  4. Użyj puree ze śliwki kalifornijskiej wymieszanego z kakao jako polewy do ciasta. 
  5. Śliwki kalifornijskie w całości dorzuć do sałatki z piersią kurczaka/indyka/kaczki. 
  6. Zmiksuj śliwkę kalifornijską z innymi owcami w formie koktajlu. Dzięki temu koktajl będzie słodszy i gęsty. 
  7. Wykorzystaj całe owoce wymieszane z ziołami (np. rozmarynem) do faszerowania pstrąga. 
  8. Drobno pokrojone śliwki kalifornijskie do ciasta na placki owocowe. 
  9. Śliwki w całości nadziewaj naprzemiennie z innymi składnikami na patyczki do szaszłyków. Świetnie sprawdzą się szczególnie w wersji orientalnej. 
  10. Na bazie śliwek kalifornijskich i czerwonej cebuli przygotuj pyszny sos do hamburgerów (przepis poniżej). 

Nie bój się eksperymentować i zachęcaj do tego innych. Wypróbuj pyszny sos śliwkowo- cebulowy! 

Sos śliwkowo-cebulowy do hamburgerów 

Składniki: 

  • 30 suszonych śliwek 
  • 2 czerwonej cebule 
  • mały kawałek świeżego imbiru (2 cm) 
  • 2 łyżki oliwy z oliwek 
  • szklanka bulionu warzywnego lub drobiowego 
  • sól, pieprz 
  • mała papryczka chili (opcjonalnie) 

Jak przygotować sos? 

  1. Śliwki pokrój w drobną kostkę. 
  2. Czerwoną cebulę, chili i imbir posiekaj. 
  3. W garnku rozgrzej oliwę z oliwek. 
  4. Podsmaż cebulę, czosnek i imbir. 
  5. Dodaj pokrojone śliwki kalifornijskiej, wymieszaj. 
  6. Całość trzymaj na ogniu przez 2-3 minuty. 
  7. Zalej śliwki bulionem i gotuj w odkrytym garnku. 
  8. Poczekaj aż bulion zredukuje się o 1/3. 
  9. Całość zmiksuj na gładką masę. 
  10. Jeśli sos jest za rzadki to potrzymaj go jeszcze chwilę na ogniu. 

Smacznego! 

Autorem tekstu jest: Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka merytoryczna California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl 

Źródła dostępne są u autorki tekstu (kontakt@barbardadabrowska.pl