Suszone śliwki na każdym etapie życia!

Suszone śliwki na każdym etapie życia!

Suszone śliwki łączą w sobie wiele pozytywnych właściwości zdrowotnych, które wspomagają organizm ludzki na różnych etapach życia. Jednocześnie są one naturalnym i uniwersalnym produktem, który ma wszechstronne zastosowanie w kuchni. Kto skorzysta z wprowadzenia suszonych śliwek do diety? 

Dla dzieci 

Dzieci uwielbiają suszone śliwki ze względu na ich naturalną słodycz (suszone śliwki kalifornijskie nie są dosładzane). Dlatego warto je wykorzystać do poprawy nawyków żywieniowych dzieci. Suszone śliwki są świetnym uzupełnieniem szkolnego II śniadania. Zaledwie 3-4 sztuki suszonych śliwek mogą stanowić 1 z 5 zalecanych, dziennych porcji warzyw i owoców. Dbałość o wartościowe przekąski to także element profilaktyki nadwagi i otyłości, z którą obecnie w Polsce zmaga się już co 5 uczeń! 

Dla kobiet w ciąży 

W czasie ciąży dochodzi do fizjologicznego zwolnienia perystaltyki jelit. Suszone śliwki zaleca się kobietom w ciąży jako sposób regulacji pracy jelit. Wystarczy 100 g suszonych śliwek dziennie, by zauważyć korzystny wpływ na funkcjonowanie przewodu pokarmowego. Suszone śliwki są także bogatym źródłem potasu, który przyczynia się do prawidłowej pracy mięśni. To ważne, gdyż w ciąży częstym problemem są nawracające, dokuczliwe skurcze mięśniowe. 

Dla osób na diecie odchudzającej 

Suszone śliwki sprawdzą się w czasie odchudzania ze względu na swoje właściwości zwiększające sytość poposiłkową. Dzięki wysokiej zawartości błonnika pokarmowego (7,1 g na 100 g) owoc ten opóźnia pojawienie się głodu i pozwala na uregulowanie pór posiłków. Suszone śliwki charakteryzują się niskim indeksem glikemicznym (29), a także niskim ładunkiem glikemicznym (10), co pozwala na stabilizację stężenia cukru we krwi. To dodatkowy czynnik sprzyjający utracie masy ciała. Suszona śliwka kalifornijska to także naturalny zamiennik dla cukru. Puree ze śliwek, które ma gęstą konsystencję bardzo dobrze zastępuje cukier i miód w przepisach na słodycze. Dzięki zastosowaniu puree osoba na diecie redukcyjnej może cieszyć się zdrowszą wersją słodkiego smakołyku. 

Dla kobiet po menopauzie i starszych mężczyzn 

Udowodniono, że regularna konsumpcja suszonych śliwek wpływa na zatrzymanie spadku gęstości kości u kobiet w wieku pomenopauzalnym. To bardzo ważne, bo osteoporoza jest poważnym problemem nie tylko wśród kobiet, ale także coraz częściej wśród mężczyzn. Na zdrowie kości wpływa synergistyczne oddziaływanie kilku składników odżywczych między innymi: witaminy K, manganu i boronu. Owoce te są jednym z lepszych źródeł witaminy K. Zawierają jej aż 60 mikrogram w 100 g, co stanowi 80 % zalecanego, referencyjnego spożycia. Suszone śliwki zawierają także ochronne fitozwiązki, mangan i miedź – składniki o właściwościach antyoksydacyjnych, które mogą chronić komórki przed zmianami wynikającymi ze starzenia. 

Dla wszystkich zapracowanych i zestresowanych 

Suszone śliwki są źródłem witaminy B6. Składnik ten przyczynia się do prawidłowej pracy układu nerwowego i pozwala ograniczyć zmęczenie. Dodatkowo witamina ta sprzyja prawidłowej produkcji czerwonych krwinek, które transportują tlen i substancje odżywcze do wszystkich tkanek ciała. Miedź zawarta w tych owocach dodatkowo wspiera transport żelaza w organizmie, a potas wspomaga utrzymanie prawidłowego ciśnienia krwi. Wszystkie te czynniki przekładają się na lepszą wydolność organizmu zarówno w aspekcie fizycznym jak i psychicznym. 

Autorem tekstu jest: Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka merytoryczna California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl 

Źródła dostępne u autorki tekstu (kontakt@barbaradabrowska.pl)