Nie tylko na święta

Nie tylko na święta

Śliwka kalifornijska jest ważną pozycją na przedświątecznych listach zakupów. Ten wszechstronny produkt znakomicie odnajduje się w świątecznym menu. Jednak badania pokazują również, że respondenci chętnie sięgają po suszoną śliwkę jako przekąskę, czy dodatek w codziennej kuchni.

Trend, w którym to śliwka suszona najczęściej używana jest w okresie świątecznym jest wciąż mocny. Jednak według badań przeprowadzonych za zlecenie California Prune Board w 2017 r.* coraz większa liczba ankietowanych deklaruje zakup tego produktu do codziennego użytku.  51 proc. badanych osób zadeklarowało, że kupuje suszoną śliwkę w okresie świątecznym. Jednocześnie wzrasta chęć spożywania suszonej śliwki jako przekąski czy dodatku w codziennej kuchni. Od 2014 roku nastąpił 6 procentowy wzrost w deklaracjach dotyczących spożywania suszonej śliwki jako przekąski. Obecnie 49 proc. badanych twierdzi, że jest to drugi, najczęstszy sposób spożywania tego owocu. Konsumenci są otwarci na korzystanie z różnorodnych sposobów spożywania śliwki kalifornijskiej. Chętniej sięgają po nią jako zdrową przekąskę czy dodatek do dań, a nie tylko „od święta”.   

Cena nie ma takiego znaczenia 

Kolejną ciekawostką wypływającą z badań jest słabnące znaczenie ceny oraz rosnące znaczenie kryterium właściwości zdrowotnych produktu. Ankietowani wskazali, że coraz częściej kierują się walorami zdrowotnymi niż ceną. W tym samym badaniu w 2017 roku zaobserwowano spadek znaczenia ceny jako kryterium zakupowego suszonej śliwki o 3 punkty procentowe, w porównaniu do 2014 r., jednocześnie odnotowano wzrost wpływu kryterium zdrowotnego na zakup tego owocu z 17 proc. w 2014 do 21 proc. w 2017 roku. 

Słoneczne pochodzenie 

Pochodzenie suszonych śliwek ma coraz większe znaczenie. Ankietowani w Polsce doceniają kalifornijskie owoce. W sumie 56 proc. badanych podejmując decyzję zakupową deklaruje, że kalifornijskie pochodzenie suszonej śliwki jest dla nich co najmniej ważne. Od 2014 r. rośnie świadomość konsumentów nt. faktu, że Kalifornia jest producentem suszonej śliwki – wzrost z 63 proc. w 2014 r. do 67 proc. w 2017 r. 

Branża suszonej śliwki z Kalifornii od lat pracuje nad kampaniami edukacyjnymi opracowując między innymi przepisy kulinarne pokazujące wszechstronność kulinarną wysokiej jakości śliwki kalifornijskiej. Konsumenci coraz lepiej rozumieją, że suszone śliwki z Kalifornii są owocami wysokiej jakości, za które warto zapłacić więcej, ponieważ niosą za sobą wyjątkowe korzyści smakowe i zdrowotne. 

Zachęcamy do skorzystania ze świątecznych inspiracji przygotowanych przez California Prune Board przy współpracy z autorytetami kulinarnymi na przestrzeni ostatnich lat. 

Pieczona perliczka, faszerowana śliwkami kalifornijskimi i orzechami 

 

Link do przepisu: https://californiaprunes.pl/recipe/pieczona-perliczka-faszerowana-sliwkami-kalifornijskimi-orzechami/ 

Tatar ze śledzia z konfiturą cebulową i śliwkami kalifornijskimi 

 

Link do przepisu: https://californiaprunes.pl/recipe/tatar-ze-sledzia-konfitura-cebulowa-sliwkami-kalifornijskimi/ 

Pierogi z marcepanem i śliwką kalifornijską 

 pierodi-z-marcepanem

Link do przepisu: https://californiaprunes.pl/recipe/pierogi-marcepanem-sliwka-kalifornijska/ 

Zabielana grzybowa z lanymi kluseczkami, marynowanymi śliwkami kalifornijskimi i koperkiem 

 

Link do przepisu: https://californiaprunes.pl/recipe/zabielana-grzybowa-lanymi-kluseczkami-marynowanymi-sliwkami-kalifornijskimi-koperkiem/ 

Świąteczny piernik ze śliwkami kalifornijskimi 

 

Link do przepisu: https://californiaprunes.pl/recipe/swiateczny-piernik-ze-sliwkami-kalifornijskimi/ 

Kompot z suszu ze śliwką kalifornijską 

 

Link do przepisu: https://californiaprunes.pl/recipe/kompot-suszu-ze-sliwka-kalifornijska/ 

* * * 

W materiale cytowane są  wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie California Prune Board przez firmę Rose Research na grupie kobiet N=1000, w wieku 16-64 lat w Warszawie i Gdańsku, odpowiadających w ich gospodarstwach domowych za zakupy spożywcze, przeprowadzonego w czerwcu 2017 metodą CAWI.