5 powodów, by dodać śliwki kalifornijskie do świątecznych dań

5 powodów, by dodać  śliwki kalifornijskie   do świątecznych dań

Śliwki kalifornijskie znane są ze swojej wysokiej jakości oraz  bogactwa wartości odżywczych. Cechy odpowiedzialne za wysoką wartość odżywczą suszonej śliwki kalifornijskiej jednocześnie czynią z niej produkt o ważnych cechach funkcjonalnych. Dzięki nim można ograniczyć ilość cukru dodanego do potrawy lub wydłużyć jej trwałość. 

Dlatego warto dodawać je do dań, bo dzięki temu można zwiększyć ich potencjał zdrowotny, a także uzyskać określone korzyści technologiczne. Czas Świąt Bożego Narodzenia to dobry moment, by wypróbować jakie cechy może zyskać potrawa dzięki śliwce kalifornijskiej. Poznaj 5 korzyści zastosowania suszonej śliwki w przepisie! 

1.Mniejsza ilość cukru w daniu 

Suszona śliwka kalifornijska nie jest dosładzana i zawiera wyłącznie cukry pochodzenia naturalnego. Kompozycja cukrów w tym owocu łączy fruktozę, glukozę i sorbitol, co sprawia, że słodycz jest dobrze wyczuwalna, ale nie jest nachalna i płaska. Dodatek puree z suszonej śliwki pozwala ograniczyć cukier dodany np. do ciasta typu keks o 30%. 

2.Mniejsza ilość tłuszczu w daniu 

Dzięki połączeniu właściwości błonnika pokarmowego (w suszonej śliwce występuje zarówno frakcja rozpuszczalna jak i nierozpuszczalna w wodzie) i sorbitolu, puree z suszonej śliwki ma lejącą, gęstą konsystencję zbliżoną do tłuszczu. Z tego powodu stosuje się je jako zamiennik np. masła czy oleju w przepisach na słodkie wypieki. Dodatek owocu podnosi także wilgotność, dzięki czemu dania są smaczniejsze. Choć suszona śliwka kalifornijska nie zawiera tłuszczu może go bardzo dobrze zastępować w klasycznym, korzennym pierniku świątecznym. 

3.Wydłużona trwałość 

Suszone śliwki są bogate w miedź oraz stanowią źródło manganu, które są antyoksydantami i przyczyniają się do ochrony komórek przed stresem oksydacyjnym. Ponadto wysoki poziom antyoksydantów występujący w suszonych śliwkach odpowiada za ich właściwości antybakteryjne, które ograniczają ilość patogenów związanych z zanieczyszczeniem żywności i pomagają ograniczyć rozwój pleśni. Jednocześnie sorbitol ze śliwek jest znany ze swoich właściwości utrzymujących wilgoć. Zatem dodatek tego owocu wydłuża trwałość dania, przy jednoczesnym zachowaniu wilgoci (potrawy nie wysychają tak szybko). 

4.Intensywny kolor 

Nasycony, ciemnofioletowy kolor śliwek sprawia, że ich dodatek do dania zwiększa atrakcyjność sensoryczną nadając barwę. Pokrojone na drobne kawałki suszone śliwki można dodać np. do wegetariańskiego bigosu lub zastosować puree z suszonej śliwki jako „barwnik” do makowca. Dzięki temu kolorem będzie przypominał wyrób czekoladowy bez dodatku czekolady.  

5.Wyraźny smak 

Suszona śliwka to nie tylko słodycz. Jej smak jest głęboki i wielowymiarowy, dlatego ma tak uniwersalne zastosowanie w daniach słodkich i wytrawnych. Za poprawę percepcji smaku i aromatu odpowiada charakterystyczne połącznie smaku słodkiego oraz kwaśnego. Smak kwaśny buduje w suszone śliwce kwas jabłkowy, zaś za słodycz odpowiada glukoza, fruktoza i sorbitol. Takie połączenie bardzo mocno podbija smak mięsny, a także dobrze współgra z pikantnymi dodatkami. Suszona śliwka kalifornijska na świątecznym stole może zagościć w połączeniu z wyrazistym śledziem. 

Autorem tekstu jest: Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka merytoryczna California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl 

Źródła dostępne u autorki tekstu (kontakt@barbaradabrowska.pl)