Jak wprowadzić zdrowe przekąski do diety ucznia?

Jak wprowadzić zdrowe przekąski do diety ucznia?

Wskazówki dla rodziców i dietetyków

Czas pierwszych klas szkoły podstawowej to dla dzieci duża zmiana. Zwiększa się stopień samodzielności i decyzyjność, co wpływa także na wybory żywieniowe najmłodszych. Uczniowie zmieniają swoje nawyki pod wpływem rówieśników. Duże znaczenie ma także oferta szkolnego sklepiku. Jak zachęcić dzieci, by wybierały zdrowe przekąski?

Naturalne upodobanie smaku słodkiego

Bardzo ważne jest, by zrozumieć, że dzieci mają naturalne upodobanie smaku słodkiego. Słodycz jest biologicznym sygnałem szybko dostępnej energii w postaci cukru. Z tego powodu preferencje żywieniowe najmłodszych często kierują się ku słodkości. Warto brać to pod uwagę planując przekąski dla ucznia. Słodkie snaki w postaci koktajlu owocowego, suszonych śliwek kalifornijskich czy słodzonej ksylitolem galaretki z sezonowymi owocami zapewne spotkają się z większą akceptacją najmłodszych niż np. surowe warzywa.

Konsekwencja i przykład

Dzieci wyciągają wnioski obserwując zachowanie dorosłych. Słowa mają mniejsze znaczenie, ale istotne jest, by zachowanie szło w parze ze słowem. Takie postępowanie jest szczególnie ważne w kręgu rodzinnym. Jeśli zachęca się ucznia, by nie kupował w sklepiku szkolnym słodkich bułek, a sam rodzic żywi się nimi w pracy, to z pewnością nie uda się w ten sposób wpłynąć na zmianę nawyków dziecka.

Zaangażowanie jest ważnie!

Dzieci bardzo chętnie angażują się w gotowanie, jeśli przydziela się im konkretne, odpowiadające ich umiejętnościom zadania do wykonania. Zaangażowanie w proces przygotowania przekąsek sprawia, że najmłodsi znacznie chętniej je potem jedzą! Chodzi efekt: „skoro sama/sam zrobiłem to przecież zjem!”. Z tego powodu tak ważne jest, by zapraszać dzieci do wspólnego pichcenia.

Przepis do wypróbowania: Bułeczki ze śliwką kalifornijską i lekkim twarożkiem: https://tiny.pl/gzd3w

Bułeczki ze śwliką kalifornijską

Pokazuj możliwości

Jeśli w szkole jest dostęp do sklepiku z żywnością warto pozwolić dziecku, by mogło coś w nim kupić. Kwota na to przeznaczona powinna być niewielka, ale nie można oczekiwać, że dzieci same dokonają właściwych wyborów przekąsek. Warto przynajmniej raz pójść z dzieckiem do szkoły, odwiedzić sklepik i pokazać, co warto wybrać. Warto mówić językiem korzyści. Na nic zda się argumentowanie:

„Jedz suszone śliwki, bo mają dużo potasu”.

Lepiej jest odnieść się do „zysku” w postaci możliwości ciała:

„Dzięki suszonym śliwkom twoje mięśnie będą sprawne, będziesz mogła/mógł bawić się dłużej!”.

Zorganizuj wyzwania

Na nawyki żywieniowe dzieci duży wpływ mają rówieśnicy. Z tego powodu warto zaangażować uczniów w wyzwania żywieniowe. Razem z wychowawcą klasy można np. ustalić specjalny tydzień zdrowych przekąsek. W takim tygodniu dzieci codziennie zabierają ze sobą wartościowe lunchboxy i (np. na długiej przerwie) pod okiem nauczyciela wymieniają się pomysłami na II śniadania. Taki sposób działania pobudza rywalizację, co sprzyja utrwalaniu nawyków żywieniowych.

Walcz o edukację żywieniową

Wiele szkół oferuje już zajęcia dodatkowe lub lekcje (w ramach obowiązkowych przedmiotów) dotyczące zdrowego żywienia. Często prowadzą je dietetycy pracujący z dziećmi. Jeśli w placówce nie jest prowadzona edukacja żywieniowa warto porozmawiać z dyrekcją o takiej możliwości. Zewnętrzny autorytet to także silny motywator dla dzieci. Specjalista powinien mówić łatwym językiem, zrozumiałym dla dzieci i po każdych zajęciach proponować im praktyczne zadania domowe.

Polecam również e-book „Smaki z klasą”, czyli 3 szybkie przepisy na zdrowe przekąski dla dzieci do szkoły: https://tiny.pl/gzd3r

Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka merytoryczna California Prune Board w Polsce. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl