Jak zmienić codzienne czynności w 30-minutowy trening

Jak zmienić codzienne czynności w 30-minutowy trening

Lato sprzyja naszej aktywności, jednak wielu osobom trudno połączyć życie zawodowe czy codzienne obowiązki z regularnymi ćwiczeniami. Na szczęście jest na to sposób! Wystarczy zmienić nieco nasze codzienne nawyki, aby mimochodem realizować 30-minutowy trening każdego dnia. Warto też mieć przy sobie zdrowe przekąski, jak suszone śliwki kalifornijskie, które dodadzą energii!

– Większość osób z którymi rozmawiam obawia się jednak, że nie uda im się połączyć treningów z codziennym życiem. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca codziennie minimum 30 minut aktywności – to tzw. „złota trzydziestka” – mówi Barbara Dąbrowska, dietetyk. – Żeby zrealizować to zalecenie nie trzeba od razu zapisywać się na siłownię. Można zrobić to w ciągu dnia, wykorzystując pojawiające się okazje do ruchu dodaje.

Jak to wygląda w praktyce? Oto propozycja aktywności:

  • Wysiądź przystanek wcześniej i przespaceruj się szybkim tempem do pracy (1 km): 8 minut
  • Chodź po schodach w biurze (3 razy w ciągu dnia na 4 piętro): 5 minut
  • Po pracy idź na energiczny spacer: 10 minut
  • Wykonaj krótki interwałowy trening typu tabata: 7 minut

Voila! Udało Ci się zrealizować „złotą trzydziestkę”.

Dzięki codziennej realizacji „złotej trzydziestki” długość życia wzrasta średnio o 3 do 5 lat!

Podejmij wyzwanie

Zalecane 30 minut aktywności ruchowej to nie jest dużo i można dość łatwo je wpisać w codzienne czynności. Zamień windę na schody, wyprowadzaj psa sąsiada przed pracą, a gdy czekasz na autobus – spaceruj zamiast siedzieć na ławce.  Lubisz oglądać seriale? Pomiędzy kolejnymi odcinkami zrób kilkuminutowe przerwy i poskacz na skakance. Czekasz aż woda w czajniku się zagotuje? Zrób planka (tzw. deskę) – najlepsze ćwiczenie na płaski brzuch!

Dzięki codziennej realizacji „złotej trzydziestki” długość życia wzrasta średnio o 3 do 5 lat! Warto? Oczywiście! Jeśli do tego uda się dołożyć intensywniejszy trening 2-3 razy w tygodniu (np. bieganie, zajęcia fitness) spadnie ryzyko rozwoju chorób serca czy cukrzycy. Ćwiczenia nie tylko chronią nas przed nadwagą i chorobami, dodają energii, rozładowują stres i zwiększają naszą wydajność umysłową.

Zadbaj o zdrowe przekąski

W parze z aktywnością fizyczną powinny iść zdrowe, urozmaicone i regularne posiłki. Niestety największym grzechem zabieganych osób jest podjadanie między posiłkami i sięganie po szybkie, ale niezdrowe dania typu fast food. Warto zadbać więc o zdrowe przekąski i zawsze mieć w torbie np. paczuszkę suszonej śliwki kalifornijskiej. – Polecam śliwki kalifornijskie aktywnym fizycznie – mówi Barbara Dąbrowska. – Zawierają łatwo dostępne węglowodany pochodzenia naturalnego (z owoców, nie są dosładzane), dlatego są dobrym źródłem energii. Suszone śliwki to także bardzo dobre źródło potasu, który odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie mięśni. Zawarta w nich witamina B6 przyczynia się do zmniejszenia uczucia zmęczenia i wspiera metabolizm energetyczny wyjaśnia dietetyk.