Lato – najlepszy czas na koktajle!

Lato – najlepszy czas na koktajle!

Nie ma lepszego czasu na eksperymentowanie z przepisami na koktajle z warzyw i owoców niż lato. Stragany uginają się pod ciężarem świeżych, sezonowych produktów. Kuszą truskawki, maliny, borówki, jagody, kapusta, kalafior, brokuły, pomidory. Spróbujcie i Wy!

Moc koktajli

W zależności od tego, jakich składników użyjecie koktajl może spełnić rolę przekąski lub, bardziej treściwy, śniadania, czy kolacji. Za każdym razem otrzymujecie bombę pełną witamin, składników mineralnych, czy błonnika pokarmowego. Zmiksowane warzywa i owoce są łatwiej strawne. Taka forma podawania warzyw (w połączeniu np. ze słodkim bananem) to także świetna metoda ich przemycania w diecie dzieci.

Koktajle są łatwe do zabrania, ich przygotowanie zajmuje tylko kilka minut. Poznajcie nasze wskazówki i odkryjcie bogaty świat koktajli.

Sprzęt do miksowania i przechowywanie

Duża część witamin zawartych w warzywach i owocach jest wrażliwa na wysoką temperaturę i światło. Dlatego wybierając sprzęt do przygotowywania koktajli stawiajcie na ten o wysokiej mocy, dzięki czemu skrócicie miksowanie do minimum. Ostrza blendera/miksera w trakcie pracy mocno nagrzewają się. Straty wartościowych składników ogranicza także miksowanie pulsacyjne.

Jeśli masz blender o niższej mocy krój składniki na małe kawałki i łącz z dodatkowym płynem np. mlekiem roślinnym/wodą kokosową. Z miksowaniem koktajli najlepiej radzi sobie blender kielichowy, który rozdrobni nawet lód, czy orzechy.

Koktajle najlepiej wypijać bezpośrednio po przygotowaniu. Wcześniej przygotowane należy przechowywać w lodówce. Planujecie zabrać ze sobą pyszne smoothie do pracy? Postawcie na szczelny kubek termoizolacyjny, który pozwoli utrzymać niską temperaturę przez około 3 godziny.

Jak komponować koktajle?

Jeśli nie macie doświadczenia w komponowaniu przepisów na koktajle, na początku warto miksować nie więcej niż 3-4 składniki np. jedno warzywo + 2 owoce + składnik dodatkowy (np. orzechy) + ew. dodatkowy płyn. W sezonie letnim korzystajcie ze świeżych warzyw i owoców, zimą równie dobrze sprawdzą się owoce/warzywa mrożone i suszone.

Jak podkręcić koktajl?

Dodawaj śliwki kalifornijskie dla słodyczy. Wykorzystujcie moc słodkich owoców, zamiast słodzić cukrem. Jeśli macie ochotę na większy poziom słodkości dodajcie do koktajlu 2-3 suszone śliwki kalifornijskie.

Dodawaj orzechy. Orzechy wzbogacą koktajl o białko, nienasycone kwasy tłuszczowe, magnez, witaminę E. Warto wcześniej je namoczyć (przez 2-3 godziny), łatwiej będzie je zmiksować

Wykorzystaj polskie produkty. Wzbogacajcie koktajle o polskie produkty o wysokiej wartości odżywczej takie jak: kasza jaglana, kasza gryczana, buraki, natka pietruszki.

Wzbogacaj koktajl o dodatki zbożowe. Przez dodatek płatków owsianych, kaszy jaglanej, czy komosy ryzowej możecie uzyskać koktajl, który będzie miał wyższą zawartość węglowodanów złożonych, a co za tym idzie spełni rolę posiłku np. śniadania.

Wzmocnij smak przyprawami. Podkręcajcie smak dodając przyprawy, takie jak cynamon, kardamon, imbir, chilli. Wydobądźcie aromat za pomocą niewielkiej ilości soku z limonki/grejpfruta. Możecie też każdy koktajl owocowy wzbogacić o aromat czekolady dodając łyżeczkę kakao gorzkiego lub karobu.

Nie żałuj białka. Koktajle śniadaniowe możecie przygotowywać na bazie kefiru/maślanki, czy niedosładzanego mleka roślinnego. Dzięki temu wzbogacicie je w białko.

Wykorzystaj moc zielonej herbaty. Gęsty koktajl rozcieńczajcie schłodzoną zieloną herbatą, która wzmacnia ich smak i zapewnia orzeźwienie. Eksperymentujcie także z czystą wodą kokosową, która wzbogaci koktajl o potas, wapń i witaminy z gr.B.

Miksuj zupy krem. Zupy kremy to szczególny rodzaj koktajlu. Latem możecie postawić na kremy z sezonowych warzyw podawane jako chłodniki, w temperaturze 3-5 stopni Celsjusza.

Wypróbuj nasze przepisy na pyszne koktajle ze śliwką kalifornijską:

Koktajl z mango i śliwek kalifornijskich

Koktajl z truskawek, szpinaku, kaszy jaglanej i śliwek kalifornijskich

Oczyszczający koktajl ze śliwką kalifornijską

Koktajl z truskawek, śliwek kalifornijskich z bitą śmietaną i borówkami

Barbara Dąbrowska – Górska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”. Prowadzi bloga lunchblog.pl