Motywacja do odchudzania – odnajdziesz ją w drobnych nawykach!

Motywacja do odchudzania – odnajdziesz ją w drobnych nawykach!

Od lat postanowieniem noworocznym numer 1 pozostaje: „wreszcie schudnę!”. Również niezmiennie, co roku, średnio po 2-3 tygodniach działań większość osób, które złożyły takie postanowienie się poddaje. Zobacz, gdzie szukać motywacji do działania, aby schudnąć skutecznie, trwale i na stałe zmienić nawyki żywieniowe.

Zdjęcie zgrabnej celebrytki na lodówce? Nie pomoże – to wiemy na pewno! Co pomaga w konsekwentnym działaniu? Małe zmiany, mocne, oparte na faktach działania, ciepłe wsparcie.

Wyznacz realny cel wspólnie z dietetykiem

Cel odchudzania nie może być abstrakcyjny, z głowy, bo tak bym chciała. Odchudzanie to utrata tkanki tłuszczowej, a żeby wiedzieć ile jej masz i ile powinnaś stracić potrzebna jest analiza składu ciała. Wykonasz ją u dietetyka, a na podstawie badania wyznaczysz realny cel i czas, w jakim możesz go osiągnąć.

Korzystaj z wizyt kontrolnych u dietetyka

Człowiek bywa niezwykle kreatywny w wymyślaniu powodów, dla których „odpuszcza”. Waga ich „nie rozumie”. Jeśli odpuściłaś nie chudniesz, ale wizyty kontrolne u dietetyka mogą pomóc wrócić na właściwą ścieżkę. Dlaczego? Spotkanie wiążę się z badaniem składu ciała, a cyfry to „czarno na białym”, nie da się im zaprzeczyć. Poza tym specjalista jest w stanie pomóc przetrwać kryzys ułatwiając czasowo realizację diety. Warto mieć zewnętrzną kontrolę!

Wykorzystaj wolny czas, aby cieszyć się aktywnością fizyczną

Nie daj sobie wmówić, że trening to katorga. Załóż łyżwy i zabierz dzieci na lodowisko. Namów partnera na małą dawkę rywalizacji na korcie tenisowym lub kręgielni. Współzawodnictwo podkręca pożądanie. Aktywność fizyczna może cieszyć! Wygospodarujcie 1-2 godziny tygodniowo na rodzinne wyprawy sportowe.

Zaangażuj bliskich w planowanie posiłków

Będę to powtarzać do końca świata. Motywacja motywacją, a i tak planowanie jest najważniejsze. Bez planu i przemyślanych zakupów nie ma odchudzania! Z minimum tygodniowym wyprzedzeniem planuj menu dla całej rodziny. Podziel zadania, ustalcie wspólnie, kto, co i kiedy gotuje, a kto odpowiada za zakupy. Nie zapominaj o zdrowych przekąskach.

Trufle kukurydziane ze śliwką kalifornijską

Corn and California Prunes energy bites

Migdałowo-śliwkowe trufle w pistacjowej posypce

tt

Poszukaj swojej motywacji wewnętrznej

Dowiedz się, dlaczego chcesz schudnąć, ale tak naprawdę… Co da ci niższa waga na dłuższą metę? Dłuższe życie, mniejsze ryzyko chorób, więcej sił do rozwoju. To tzw. motywacja wewnętrzna, niezależna od nastroju, pogody, czy pory roku. Po prostu wiesz, że właśnie z tego powodu WARTO!

Gdy odnajdziesz motywację wewnętrzną, przyznaj się także do motywacji zewnętrznej

No dobrze każda kobieta chce dobrze wyglądać z bikini, czy obcisłej sukience, nie ma w tym nic złego. Najważniejsze, by ten rodzaj motywacji tzw. (motywacja zewnętrzna) nie był najważniejszy.

Wyznaczaj sobie małe nagrody

Niech te nagrody będą przeżyciem np. wyjście do kina z przyjaciółką, koncert ulubionego zespołu, ciekawa wystawa! Za co przyznać sobie nagrody: za dobry żywieniowo tydzień, za 5 posiłków dziennie, za wykonany plan treningowy. W ten sposób wytwarzasz w mózgu pozytywne połączenia nawyk-nagroda-przeżycie-wspomnienie.

Naucz się wybaczać

Wpadki? Będą się zdarzać. Naucz się sobie wybaczać i po prostu idź dalej zgodnie z planem. Nie od jutra, a od następnego posiłku!

Zawsze myśl przez pryzmat szacunku do samej siebie

Cokolwiek robisz, zawsze zadawaj sobie pytanie: „Czy w ten sposób, robiąc to, szanuję siebie i swoje ciało?”. Zawsze daj sobie 2 minuty namysłu, w kontekście dobrej intencji, pomyśl o sobie z troską. Zobaczysz, że dzięki temu niejedna czekoladka nie znajdzie u ciebie wsparcia.

Szukaj wsparcia w wartościowych lekturach

Uważaj na książki i blogi o diecie pisane przez znane, ale mało kompetentne osoby. Szukaj wsparcia w wartościowej lekturze. Zapytaj swojego dietetyka, czy zaufanego lekarza, jakie książki poleca. Nie trać czasu na lektury, które nie wnoszą nic wartościowego do twoich nawyków.

Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl