Pełna energii jesienią? Dzięki tym trikom zapomnisz o zmęczeniu!

Pełna energii jesienią? Dzięki tym trikom zapomnisz o zmęczeniu!

Jesień to z jednej strony piękne kolory, zapach deszczu i długie spacery, a z drugiej sezon przeziębieniowy, obniżony nastrój i narastające zmęczenie. Pokażemy ci, jak za pomocą łatwych zmian zwiększyć moce organizmu, gdy pogoda nie rozpieszcza.

Kofeina tylko do południa

Kusi, by wypić kolejną kawę, gdy ziewanie przeplata co trzecie twoje słowo? Zatrzymaj się, jeśli wskazówka na zegarku przekroczyła południe. Po wypiciu małej czarnej kofeina jest obecna w organizmie przez minimum sześć godzin, zazwyczaj czas ten wynosi około ośmiu godzin. Jeśli wypijesz mocne espresso popołudniu zaburzysz sen nocny, przez co odpoczynek nie będzie efektywny. Ty zaś będziesz czuła się z każdym dniem coraz bardziej zmęczona. Pamiętaj, że podobne do kofeiny związki obecne są także w herbacie, zarówno czarnej jak i zielonej. Unikaj mocnych herbat w godzinach popołudniowych.

Nie przedłużaj przerw między posiłkami

Gdy czujesz się zmęczona i brakuje ci energii zwróć szczególną uwagę, by przerwy między posiłkami nie były dłuższe niż cztery godziny. Gdy pomijasz posiłki dochodzi do spadku stężenia glukozy we krwi, co może wywołać tzw. hipoglikemię poposiłkową. Jak się wtedy czujesz? Jesteś ospała, nie możesz się skupić, ani nic zapamiętać, masz wrażenie, że „żyjesz za mgłą”. Być może to nie jesień, a zbyt długie przerwy między posiłkami nasilają twoje poczucie wyczerpania?

Uwzględnij dodatkowe źródła witaminy D

Jesienią dzień jest krótszy, a słońce przez większą część czasu jest za chmurami. Z tego powodu synteza skórna witaminy D jest niewystarczająca. Poproś lekarza o sprawdzenie stężenia witaminy D, to ważne badanie profilaktyczne. W swoim jadłospisie uwzględnij więcej pokarmowych źródeł witaminy D. Gdzie ją znajdziesz? Witamina D występuje między innymi w pieczarkach, halibucie, makreli i żółtku jaja.

Jedz więcej „witaminy dobrego humoru”

Czy wiesz, jaka to witamina? Gwiazdą poprawiającą humor jest witamina B6, która pomaga pokonać uczucie zmęczenia i przyczynia się do zachowania zdrowia psychicznego. Dobrym źródłem witaminy B6 są suszone śliwki kalifornijskie, miej je zawsze pod ręką. Wzbogać dania aromatycznymi ziołami takimi jak szałwia, estragon i mięta, mało popularne źródła witaminy B6.

Kontroluj masę ciała, unikaj tłustych dań

Instynktownie, gdy jest zimniej, sięgasz po tłustsze dania, ale w obecnych czasach nie ma takiej potrzeby. Mamy kaloryfery, ciepłe ubrania i klimatyzację! Tłuste dania wywołują wzrost masy ciała, a ich trawienie przebiega powoli przez co chce ci się spać. Staraj się jeść lekko uwzględniając dostępne w okresie zimowym warzywa i owoce. Przygotuj puree z dyni, do sałatki wkrój kilka plasterków gruszki, na śniadanie zjedz jaglankę z prażonym jabłkiem, ugotuj zupę krem z selera z dodatkiem smakowej oliwy. Pyszności!

Jedz zupy z chili, imbirem i kurkumą

Gdy jest ci zimno, organizm mobilizuje nakłady energetyczne, przeznaczając je na rozgrzanie mięśni. Uczucie zimna potęguje uczucie zmęczenia, bo mózg otrzymuje wtedy mniej glukozy. Pomóż ciału jedząc minimum jeden ciepły posiłek dziennie.  Postaw na gęste, treściwe zupy http://californiaprunes.pl/2016/11/perfekcyjna-zupa-najlepszy-posilek-zimowe-dni/ z dodatkiem rozgrzewającego chili, imbiru i kurkumy. Przyprawy te usprawniają przepływ krwi przez narządy wewnętrzne, zmniejszając uczucie wychłodzenia.

Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl