7 zdrowych, porannych nawyków 

7 zdrowych, porannych nawyków 

Ten tekst będzie inny niż pozostałe. Chciałabym przekazać w nim, na bazie moich osobistych doświadczeń specjalisty oraz kobiety, jak sprawić, by każdy poranek był przyjemny i otwierał dobry (mam nadzieję) dzień. Będę pisać nie tylko o nawykach żywieniowych, ale także o innych aspektach, które razem dadzą efekt w postaci energii i uśmiechu na twarzy. 

Zwolnij – dosłownie 

Gdy budzik przenosi cię ze snu do rzeczywistości od razu rośnie poziom adrenaliny w ciele. To sprawia, że automatycznie przyspieszasz: lecisz do kuchni, biegiem do łazienki, w popłochu szukasz ubrań. Zacznij dzień inaczej – wymuś na sobie zwolnienie, nie obawiaj się, że stracisz cenne minuty. Pewnym, ale spokojnym krokiem przemieszczaj się po domu, to uspokoi twój mózg. 

Naturalne światło, świeże powietrze 

Zakładając, że na zewnątrz nie ma srogiej zimy rano pierwsze kroki kieruję na balkon. Otwieram drzwi balkonowe i pozwalam, by przez 1-2 minuty rozbudziło mnie naturalne światło i rześkie powietrze. Tlen i  promienie słoneczne to naturalna pobudka dla umysłu. 

Szklanka wody 

Zacznij śniadanie szklanką wody w temperaturze pokojowej. Możesz dorzucić do niej dodatki smakowe jak cytrusy, ogórki, bazylię, rozmaryn, czy miętę. Woda wypita przed pierwszym posiłkiem pobudza  trawienie, nadawania po kilku godzinach snu oraz delikatnie syci. 

Zjedz śniadanie 

Nie będę w tym artykule pisać o tym, co jeść na śniadanie (zobacz nasze przepisy śniadaniowe). Chcę tylko podkreślić, że budzisz się z niskim stężeniem glukozy we krwi i zbilansowane śniadanie jest bardzo ważne, byś mogła wydajnie pracować przez cały dzień. Nigdy nie pomijaj śniadania! Jeżeli wstajesz bardzo wcześnie i nie masz ochoty na większy posiłek zamień miejscami śniadanie z II śniadaniem. Najpierw, rano, w domu zjedz niewielką przekąskę (II śniadanie), a potem po 2 godzinach, gdy już będziesz w pełni wybudzona właściwe, większe śniadanie. 

Zapakuj przekąski 

Zabierz ze sobą niewielkie przekąski do pracy. Spakowanie ich zajmuje nie więcej niż 3 minuty, a dzięki temu unikniesz przypadkowego jedzenie z automatu, czy sklepu pod biurem. Możesz np. zabrać ze sobą, w małym pojemniku mieszankę orzechów i suszonych śliwek kalifornijskich. 

Poświęć 5 minut na rozciąganie 

Naucz się podstawowych ruchów rozciągających i poświęć codziennie rano 5 minut na stretching. Możesz opanować sekwencję „powitania słońca” zaczerpniętą z jogi. Poczujesz się lżejsza, a napięcie mięśni po śnie spędzonym w jednej pozycji „puści”. Najlepiej, byś rozciągała się na świeżym powietrzu. 

Przytul bliską osobę. 

Wychodząc pożegnaj się z czułością z bliskimi. Ja hołduję zasadzie: „Nie wychodź z domu bez całusa. Tak samo witaj się po powrocie.” Dawka ciepła jaką dostaniesz „naładuje” cię na początek pracy. Zdrowie psychiczne jest bowiem równie ważne, jak żywienie i aktywność fizyczna. 

Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”. Prowadzi poradnię barbaradabrowska.pl