Jak zorganizować posiłki w podróży?

Jak zorganizować posiłki w podróży?

Wakacje to czas wyjazdów, poznawania nowych miejsc i ludzi. Urlop wiąże się często z kilku, czy nawet kilkunastogodzinną jazdą samochodem, czy pociągiem. Wybierając produkty żywnościowe na wyjazd trzeba wziąć pod uwagę 3 aspekty: zdrowie, bezpieczeństwo i wygodę. Co zabrać do torby z jedzeniem, by jeść zdrowo także w podróży? Przeczytaj 15 naszych porad. Wszystkie triki możesz zastosować w trasie jak również, później, np. na szklaku górskim, czy w trakcie długich wycieczek pieszych.

  1. Przed wyjazdem zjedz solidne śniadanie, które doda ci energii, ale nie obciąży żołądka. Unikaj dań smażonych (np. jajecznica), czy tłustych wędlin. Śniadanie jest szczególnie ważne dla kierowców, którzy potrzebują stabilnego poziomu cukru we krwi, by bezpiecznie prowadzić. Wypróbuj kanapki z pasztetem z ciecierzycy oraz sezonowymi warzywami lub owsiankę z suszoną śliwką na mleku owsianym z truskawkami.
  2. W wakacje panują wysokie temperatury, które mogą przyspieszać psucie się żywności. Jeśli masz taką możliwość zabezpiecz się kupując niewielką lodówkę turystyczną, którą możesz trzymać w bagażniku. Rozwiązaniem, które zajmuje mniej miejsca jest torba termoizolacyjna, która utrzyma temperaturę produktów przez 3-4 godziny.
  3. Dbaj o nawodnienie. Prawidłowo nawodnione ciało i mózg sprzyjają koncentracji (kierowcy!). Odpowiednie spożycie płynów ułatwia także trawienie, które odbywa się wolniej przy długotrwałym zachowaniu pozycji siedzącej.
  4. Miej pod ręką wilgotne chusteczki do wyczyszczenia rąk i nieduży żel antybakteryjny, który pozwoli zachować higienę posiłków, nawet bez dostępu do bieżącej wody.
  5. Zaopatrz się w sztuciec podróżny. Taki produkt z jednej strony ma łyżkę, a z drugiej łączony widelec z ostrą krawędzią, która spełnia rolę noża. Trzy w jednym = oszczędność miejsca.
  6. Pomyśl o małych przekąskach, które można jeść w trasie. Idealnie sprawdzą się mieszanki orzechów (niesolone, by nie wzmagać pragnienia), suszone śliwki kalifornijskie, czy pomidorki koktajlowe.
  7. Spośród świeżych owoców wybieraj te, które się nie pogniotą np. jabłka, winogrona, brzoskwinie, nektarynki. Możesz je wcześniej pokroić na kawałki i zapakować do małych pojemniczków.
  8. Jeśli masz lodówkę turystyczną/torbę termoizolacyjną możesz zabrać ze sobą jogurt lub kefir. Stawiaj na produkty mleczne fermentowane, które ze względu na obecność kwasu mlekowego wolniej się psują.
  9. Do jogurtu świetnie sprawdzi się musli bez cukru, przesypane do małego słoiczka, oraz musy owocowe pakowane w małe pojemniki (np. takie dla dzieci).
  10. Do małych pudełek możesz włożyć także hummus, pesto, czy masło orzechowe.
  11. Do przegryzania świetnie sprawdzą się pieczywo chrupkie razowe, placki tortilla czy wafle z brązowego ryżu.
  12. Zabierz w małych lunchboxach ugotowaną kaszę lub makaron bez dodatków. W trakcie postoju możesz do niej dorzucić pomidorki koktajlowe, mieszankę sałat (oznaczoną: umyta i gotowa do spożycia), łyżkę pesto i jajko na twardo (zabieraj w skorupce będzie wydzielać mniej zapachu). Posiłek gotowy!
  13. Jeśli chcesz zabrać koktajl owocowy na bazie np. truskawek, malin, borówek, suszonych śliwek i kefiru wlej go do kubka termicznego, w którym zazwyczaj nosisz kawę. Taki kubek utrzymuje zarówno ciepło jak i zimno.
  14. Do termosu zamiast herbaty spakuj lekką zupę krem. Taka zupa z dodatkiem garści orzechów szybko doładuje cię w trasie.
  15. Unikaj gazowanej wody i innych gazowanych napojów. Mogą one podrażniać ścianki żołądka i wywołać niestrawność, co w podróży nie jest wskazane.

Barbara Dąbrowska, dietetyk, ekspertka kampanii „Przyjaciółka z Kalifornii”, barbaradabrowska.pl